Woonkamer
In twee straten in Nederhorst den Berg vond groot onderhoud plaats aan 23 sociale huurwoningen. De bewoners wonen hier al lang en zijn heel betrokken. Rekening houdend met hun woonwensen en de richtlijnen van de opdrachtgever hebben we vier logeerwoningen gerealiseerd. Elk is ingericht voor een specifieke woonsituaties zoals gezinnen, families met huisdieren of bewoners met verminderde mobiliteit.
Het resultaat is geheel naar wens van de bewoners en opdrachtgever.
In een Amsterdamse woonwijk met sociale huur en vrije sectorwoningen had vocht tot verschillende problemen geleid. Groot onderhoud was daardoor nodig. De woningen met een woonlaag hadden tijdens het onderhoud een logeerwoning nodig, in die met meerdere woonlagen bleven de bewoners in hun eigen woning. Conform de woonwensen zijn de logeerwoningen ingericht en ook een rustwoning die door twee huishoudens en een bedrijf is gebruikt.
Dankzij onze ervaring hebben we bij dit project ook tijdens de coronacrisis de bewoners goed kunnen begeleiden bij hun tijdelijke verhuizing terwijl we ook de kwaliteit van de werkzaamheden konden blijven waarborgen.
Een groot renovatieproject van 133 woningen in de Indische Buurt van Amsterdam. Veel onderhoud moest in bewoonde staat plaatsvinden. Onze bewonersbegeleiding bestond eerst uit een technische en sociale helpdesk die via meerdere manieren bereikbaar was. De bewoners waren heel divers; meerdere culturen, mensen met een zorgindicatie, mensen op leeftijd en mensen met een taalbarrière. Na onze bewonersbegeleiding hebben we de opdrachtgever geadviseerd een logeerwoning als alternatieve plek beschikbaar te stellen.
Onze inzet zorgde voor meer rust en heeft de aannemer en opdrachtgever ontlast. De bewoners waren erg blij met hun logeerwoning tijdens de werkzaamheden.
Onder andere vocht en houtrot maakten onderhoud noodzakelijk aan de 18 woningen van dit project. Een in omvang klein project maar met de nodige obstakels waaronder een gemende VvE, bedrijfspanden met een sociaal-maatschappelijke functie zoals een tempel en veel bewoners met een zorgindicatie. Wij behielden het overzicht, coördineerden de planning en waren het aanspreekpunt voor de bewoners. Zo konden zij die in de logeerwoning wilden, daarin verblijven terwijl anderen het slechts als rustruimte gebruikten.
Doordat wij snel schakelen en manoeuvreren tussen sociaal en techniek, konden we oplossingen bieden voor de bewoners terwijl de werkzaamheden door konden gaan. Iets wat door zowel bewoners als de opdrachtgever erg gewaardeerd werd.
Onderhoud aan de fundering van 13 woningen en een bedrijfsruimte. De bewoners van deze woningen, 100% sociale huur, hebben deels van een logeerwoning en deels van een rustwoning gebruik gemaakt. Bij een woning werden de werkzaamheden tijdens de bewoning zelf uitgevoerd.
De verschillende woonsituaties vroegen om verschillende manieren van aanpak. Doordat wij goed en snel schakelen tussen de sociale en technische aspecten, hebben we voor elk huishouden een goede oplossing kunnen realiseren terwijl de werkzaamheden doorgang vonden.
Al deze sociale huurwoningen kampten met schimmel, houtrot en ongedierte. Onderhoud was dus nodig. Dit is deels in bewoonde en deels in onbewoonde staat uitgevoerd. Wij fungeerden voor de bewoners als aanspreekpunt en leverden maatwerk waar nodig.
Van A tot Z hebben we de bewoners begeleid en oplossingen gerealiseerd als dat nodig was. Hierdoor merkten de bewoners dat er naar ze geluisterd werd. Ook al zagen ze op tegen de werkzaamheden, ze kijken nu tevreden terug, geven aan dat alles meeviel en zijn blij met het nieuw verkregen woongenot.